Analyse

Hypefilm hypet 3D-tv

Pieter Edelman
Leestijd: 4 minuten

3D-tv: het is een vaste prik in elke toekomstvisie en bij de elektronicabedrijven suddert het idee al jaren op een laag pitje. De kerstvakantie was echter een kantelpunt. Plotseling stonden nagenoeg alle belangrijke tv-makers met marktrijpe 3D-modellen op de Ces in Las Vegas, ‘s werelds grootste consumentenelektronicashow, kondigen tv-stations en masse 3D-uitzendingen aan en roepen consumenten hoeveel 3D wel niet toevoegt aan films. En dat terwijl de technologie na een korte bloeiperiode in de jaren zestig decennialang niet verder kwam dan pretparkattracties.

Philips kon niet achterblijven en haalde zijn plannen voor 3D-tv weer uit de ijskast. Die had het daar vorig jaar geparkeerd. Ook voor de tv-makers en de hele toeleverketen was die plotselinge belangstelling een verrassing. De verwachting was dat de HD-trend eerst nog een tijdje de boventoon zou voeren.

Vraag waar die plotselinge belangstelling vandaan komt en je krijgt steevast het antwoord: ’Avatar‘. Soms volgt de toevoeging ’Alice in Wonderland en andere 3D-films‘, maar duidelijk is dat het megaproject van regisseur James Cameron de lont in het kruitvat stak. Andere 3D-films gingen Avatar de afgelopen jaren voor in de bioscoop, maar die trokken lang niet zo veel aandacht.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content