Your cart is currently empty!
Hoe verkoop ik mijn architectuur?
Een tijdje terug was op tv een reclamespotje te zien van energieleverancier Oxxio waarin een modern vormgegeven poppetje met vreemde lipbewegingen de kijker drie maanden gratis groene stroom belooft. Mijn vrouw ergerde zich zo aan dat rare mannetje dat ze op een gegeven moment uitriep: ’Ik zal mezelf wel tekortdoen, maar van dat stomme poppetje wil ik geen stroom!‘ Wat maar weer eens aantoont dat de verpakking minstens zo belangrijk is als de boodschap.
Ook architecten zien zich hier regelmatig mee geconfronteerd. Zij moeten een ontwerp in klare taal uit de doeken kunnen doen, maar het valt niet mee om de gemaakte (technische) afwegingen en de voor- en nadelen van de gekozen architectuur helder uit te leggen aan mensen met uiteenlopende achtergrond. Zo zal een manager meestal niet zo veel interesse hebben in alle technologische details en des te meer willen weten wat de business value is van de voorgestelde architectuur. Zoals ik zelf meerdere malen heb waargenomen, slaagt lang niet elke vakinhoudelijk bekwame architect erin om een manager te overtuigen van het nut of de impact van een op zich prima ontwerp. Vrijwel iedere (junior) architect die bij mij een trainings- of coachingsessie komt volgen, benoemt juist dit aspect van het vak als een belangrijk leerdoel.
De kern van de problematiek is dat de zender en de ontvanger op verschillende golflengtes zitten. De architect klopt op de voor hem bekende en logische deur, maar helaas staat de manager, opdrachtgever of eindgebruiker te wachten bij een andere deur. De oorzaak is meestal gelegen in een verschil in drijfveren tussen de architect en de meeste stakeholders.