Achtergrond

Heliox geeft Europese busindustrie ademruimte

Pieter Edelman
Leestijd: 4 minuten

Steeds meer gemeentes weren de dieselbus uit het stadscentrum. Elektrische bussen vereisen echter een enorme accu, wat de Europese bussenbouwers vanwege geopolitieke belangen op achterstand zet ten opzichte van de Chinese concurrentie. Met twee partners werpt energieconversiespecialist Heliox uit Best hun een hulplijntje toe.

De HTNL Award-inzending van Heliox draait om een methode om het accupakket van een elektrische stadsbus volautomatisch te laden in de paar minuten dat hij bij de eindhalte staat te wachten: een pantograaf schuift automatisch uit, zoekt contact met de lader en een efficiënte omzetter zorgt voor een hoge stroom die de accu oplaadt voor een nieuwe dienstronde. Een knap staaltje techniek, maar deze beschrijving doet de échte slimmigheid eigenlijk tekort. Waar de oplossing die het bedrijf uit Best samen met twee partners ontwikkelde feitelijk om draait, is een businessmodel waarmee Europese bussenbouwers zoals VDL, Van Hool en Volvo een stevig antwoord kunnen bieden op de felle concurrentie uit China.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content