Opinie

Halfwaardetijd van vertrouwen

Robert Hendriksen is softwarearchitect bij Sioux.

Leestijd: 3 minuten

Taalproblemen, cultuurverschillen, tijdzones en afstand maken multisiteontwikkeling lastig. Zelfs wanneer alles perfect wordt georganiseerd, blijft het moeilijk. In het verleden heb ik dit meerdere malen mis zien gaan door ogenschijnlijk kleine dingen. Simpele e-mails die te lomp zijn geformuleerd en verkeerd worden geïnterpreteerd, escaleren bijvoorbeeld tot grote problemen en brengen het vertrouwen beneden het vriespunt van waaruit het nooit meer ontdooit.

Wiki‘s, Skype, Joi.me en Teamviewer zijn goede aanvullingen op persoonlijk contact maar zullen het nooit compleet kunnen vervangen. We hebben geleerd dat het vertrouwen dat je creëert op basis van persoonlijk contact een halfwaardetijd heeft van een week of zes. Communicatiefouten nemen toe met als gevolg dat requirements en ontwerp minder goed worden geïnterpreteerd, met als gevolg meer fouten, met als gevolg meer frictie tussen de teams en meer ’zij‘- en ’wij‘-denken. Het kostenvoordeel (omdat ’zij‘ goedkoper zijn) kan snel verdampen als er meer lokale uren moeten worden gemaakt, de gewenste kwaliteit niet wordt gehaald en de klant besluit niet meer terug te komen. Microsoft heeft niet voor niets in de eerste twintig jaar van zijn bestaan iedereen in Redmond gehouden. Regelmatig persoonlijk contact is dus heel belangrijk.

Sioux is een tijdje geleden begonnen met een ontwikkelteam in Vietnam. We hebben al jaren verschillende teams in Rusland en hebben bovenstaande gevaren goed weten te managen – weliswaar met de nodige leermomenten. Sinds kort mag ik deel uitmaken van verschillende projecten die we gezamenlijk in Da Nang en Eindhoven uitvoeren.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content