Your cart is currently empty!
Gympen
Twee wandelaars lopen door het bos. Opeens staan ze oog in oog met een grote beer. De wandelaars rennen weg, maar het beest komt hen achterna. Na een kwartiertje sprinten duiken ze hijgend achter een grote boom om even bij te komen. De eerste wandelaar graait in zijn rugzak en haalt er twee gympen uit. ’Denk je dat je de beer daarmee voorblijft?‘, vraagt de tweede wandelaar. Antwoordt de eerste: ’Nee, de beer blijf ik niet voor, maar jou wel!‘
Wie het economiekatern regelmatig leest, herkent de spelers uit dit verhaal. Elke dag kunt u lezen hoe Aziatische en Oost-Europese firma‘s ter bevrediging van de kooplustige westerse consument onze industriële activiteiten overnemen. Westerse bedrijven moeten in dit lagelonengeweld voortdurend hun strategie bepalen. In de ons omringende landen poetsen de bestuurders massaal hun gympen op.
De Nederlandse overheid en de grote bedrijven hier lijken echter meer op de tweede wandelaar. Sterker nog, ze gooien alles wat ook maar enigszins op schoeisel lijkt in de aanbieding: ’Wilt u misschien een energienet? Deze maand zeer voordelig een halfgeleiderfabriek! Of toch liever een stukje telecom? We doen er graag nog een supermarktketen of een uitgeverij bij.‘