Kort nieuws

Gevestigde markten drukken resultaten Philips

Paul van Gerven
Leestijd: 1 minuut

Philips zag zijn omzet voor het laatste kwartaal van 2010 op vergelijkbare basis met 4 procent dalen naar 7,4 miljard euro. Het concern wijt dat aan een zwakke televisiemarkt, negatief consumentenvertrouwen in gevestigde markten en voorraadbeheer in de handel, die van met name december een slappe maand maakten. Onder de streep bleef 465 miljoen euro over, ruim het dubbele van dezelfde periode vorig jaar. Het operationele resultaat landde op 873 miljoen euro, of 11,8 procent van de omzet.

Over het hele jaar kwam Philips‘ omzet na een sterk herstel in de eerste helft van het jaar uit op 25,4 miljard euro, een nominale stijging van 10 procent ten opzichte van 2009. Op vergelijkbare basis komt dit overeen met een groei van bijna 4,5 procent voor het jaar. Vertrekkend topman Gerard Kleisterlee stelt zich daarmee tevreden: ’2010 was voor Philips … een over het geheel genomen positief jaar. We herstelden ons sterk van de door de financiële crisis veroorzaakte economische neergang.‘ Punt van zorg, erkende Kleisterlee, blijft de winstgevendheid van de televisiedivisie. ’We zijn vastbesloten dit op te lossen.‘

Kleisterlee haalde ook enkele positieve ontwikkelingen aan. Bij de Healthcare-tak steeg de orderontvangst met 3 procent in het laatste kwartaal en 9 procent over het hele jaar. De Consumer Lifestyle-onderdelen Personal Care en Health & Wellness groeiden dicht tegen de 10 procent aan. Lighting tenslotte zag aanhoudende hoge dubbelcijferige groei van Lumileds en andere ledverlichtingsproducten.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content