Geen vuurwerk voor halfgeleiderapparatenmarkt in 2008

Karlijn Raats
Leestijd: 1 minuut

In 2008 trekt de trein van de chipindustrie goed op met 6,2 tot 12 procent, maar investeren chipfabrikanten met 10 tot 13,2 procent minder in apparatuur. Alleen displayfabrikanten investeren meer. Dit bleek gisteren uit een paneldiscussie tussen marktonderzoekers op het Industry Strategy Symposium (ISS), deze week in Californië.

Marktvorser Semico Research voorziet 12 procent marktgroei voor chips. IC Insights verwacht 10 procent, Isuppli 7,5 procent en Gartner houdt het op 6,2 procent. De vooruitzichten voor de verkoop van apparaten aan halfgeleiderproducenten zijn echter somber. Alle onderzoeksbureaus zijn het erover eens dat de apparatenmarkt flink inkrimpt in 2008. IC Insights, Isuppli en Gartner houden het op dalingen van respectievelijk 10, 10,6 en 13,2 procent. Dean Freeman, onderzoeksvicepresident bij Gartner, verwacht dat deze markt in de geheugensector afneemt met 16 procent. Volgens onderzoeker VSLI Research zorgt de displaysector voor het enige lichtpuntje in 2008. Naar verwachting neemt de apparatenverkoop aan displayfabrikanten toe met maar liefst 18,9 procent.

Volgens Jim Feldhan, president van Semico Research, komt de stijging in de chipmarkt dit jaar vooral door consumentenelektronica. De verkoop van chipaantallen voor deze markt neemt in 2008 met 15 procent toe. ’Consumenten zijn smoorverliefd op elektronische entertainmentgoederen. Ze zullen er altijd geld aan uit blijven geven, wat dit jaar zorgt voor een goede chipverkoop‘, zegt Bill McClean, president van IC Insights. Hij waarschuwt daarop meteen voor een dreigend tekort aan chipproductiecapaciteit bij foundries en andere halfgeleiderproducenten. Hij ziet het als een gevaar dat foundries en bedrijven als Sony, STMicroelectronics en Texas Instruments dit jaar de hand op de investeringsknip houden en werken met een asset lite-strategie, zo weinig mogelijk activa.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content