Opinie

Geef studenten weer basiskennis

Wim Hendriksen is lector op de Fontys Hogeschool.

Leestijd: 2 minuten

Waarom scoort de mens hoger op de evolutieladder dan de aap? Vroeger vertelden ze me dat dat kwam doordat mensen in staat zijn om beloningen uit te stellen. Apen kunnen dat niet. Mijn ouders werkten zich het hele jaar uit de naad om daarna een week naar Vaals te kunnen met vakantie. Wat vreselijk ouderwets.

Ik proef dat we nu een generatie jeugd hebben opgevoed en opgeleid die niet meer in staat is om beloningen uit te stellen. Onderwijs moet tegenwoordig leuk zijn. Ze hoeven geen differentiaalvergelijkingen meer te kunnen oplossen of lineaire algebra te leren, want daar zien ze niet binnen 20 milliseconde (één televisiebeeldframe) het nut van in. Moet je onderwijs geven met direct resultaat? Moet je kinderen en pubers zelf laten uitzoeken hoe iets moet? Mag je pas iets uitleggen als ze erom vragen? Tot op zeer beperkte hoogte. Natuurlijk moeten docenten bij studenten het heilige vuur aansteken en niet alleen maar een emmer volgooien. Natuurlijk hoeft leren niet saai te zijn. Het kan echter niet zo zijn dat een degelijke opleiding alleen maar leuk te krijgen is door de moeilijke dingen gewoon weg te laten.

De pest is dat onderwijsland wordt geregeerd door onderwijskundigen. En onderwijskundigen zijn alfa‘s die niets snappen van bètavakgebieden. Dat moeten we ze dus nog even uitleggen. Menswetenschappers zoeken vooral woorden voor dingen die je op de kleuterschool hebt geleerd. In de eerste vijf levensjaren. Daar kun je de rest van je professionele alfaleven lekker op doorbouwen. De basis van bètavakken leer je pas tussen je twaalfde en je twintigste. Voor je twaalfde lukt het niet, want dan kun je nog niet abstract genoeg denken. Na je twintigste kun je het ook schudden, want dan heb je er geen tijd meer voor.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content