Your cart is currently empty!
Gamingtechnologie verovert militaire waarnemingssystemen
Autonome vliegtuigjes brengen steeds meer van de aarde in steeds meer detail in beeld. Om ook wat nuttigs te kunnen doen met die gegevens, is een sterke mate van automatisering nodig. Grafische processoren kunnen hierin een belangrijke bijdrage leveren, hoewel ze tot nog toe maar weinig meevliegen.
Onbemande vliegtuigen uitgerust met camera‘s hebben de afgelopen jaren een onstuimige groei doorgemaakt. Dat wordt bijvoorbeeld onderstreept door het besluit van de Navo het afgelopen voorjaar om het Allied Ground Surveillance-systeem (AGS) door te ontwikkelen, met als belangrijk element de Global Hawk: een onbemand vliegtuig ter grootte van een Boeing 737, uitgerust met radar om van grote afstand objecten op de grond waar te nemen en te volgen. Het zijn echter de kleinere robotvliegtuigen, zowel voor civiel als militair gebruik, waar we de grootste groei zien. Tot voor kort waren dergelijke robotvliegtuigjes voorbehouden aan koopkrachtige professionele gebruikers, maar tegenwoordig liggen ze in de speelgoedwinkel en bedien je ze met je smartphone of tablet.
De nieuwe generaties digitale beeldvormende sensoren aan boord van deze vliegtuigjes genereren zeer grote stromen gegevens die beslissingen over inzet van mensen en middelen ondersteunen, of het nu gaat om militaire operaties, crisisbeheersing of landbouwtoepassingen. Om die ruwe sensordata te behapstukken, moeten ze snel en liefst volautomatisch worden omgezet naar bruikbare geospatiële beeldinformatie. Dat vereist een grote hoeveelheid rekenkracht. Steeds vaker kijkt de defensie-industrie hiervoor naar de civiele markt, met name naar beeldverwerkinstechnologie. Computergames zijn fotorealistisch dankzij krachtige grafische kaarten en de beschikbaarheid van onder meer NVidia‘s Cuda-SDK heeft de kracht van de GPU toegankelijker gemaakt voor ontwikkelaars van niet-gamingtoepassingen (GPGPU ofwel general-purpose computing on GPU).