Games ontwikkelen in bad

Reading time: 2 minutes

Author:

Afgelopen weekend organiseerde Fontys de Games 4Health Jam in het Eindhovense Ir. Ottenbad. Tijdens deze wedstrijd werkten zes teams in vijftig uur aan computerspelletjes die kinderen meer laten bewegen in het zwembad. Het Ottenbad was daartoe uitgerust met een scherm boven water, een scherm onder water, RFID-lezers en camera‘s. In de winnende game Kweekvijver kunnen kinderen hun eigen vis personaliseren.

Bij Kweekvijver drijven er twee gekleurde vissen in het water. Een groot scherm naast het zwembad toont van elk een virtuele tegenhanger met dezelfde kleur. Door een drijvende vis op het juiste moment langs een van de sensoren te halen, krijgt zijn virtuele alter ego een hoedje op, een jurkje aan of bijvoorbeeld een compleet nieuwe vin. Wanneer spelers tevreden zijn, kunnen ze het resultaat uitprinten en mee naar huis nemen.

In een ander spel, Piratenvlot, kunnen zwemmers op een augmented reality-vlot klimmen. Op het grote scherm zien zij zichzelf vervolgens op een drijvend piratenvlot staan en lijkt het alsof dolfijnen over hen heen springen en meeuwen munten uit hun schat stelen. Daarnaast heeft de jam twee muziekgames voortgebracht, waarbij de muziek verandert door de bewegingen van de zwemmers, en spelletjes met colour tracking, die te bedienen zijn door gekleurde vlakken op de juiste plek te krijgen. Dat kunnen blokken zijn, maar ook de zwembroeken of badmutsen van de spelers.

Fontys denkt dat dergelijke swimgames een nieuwe markt openen voor ontwikkelaars. In samenwerking met de TU Eindhoven start het daarom vandaag een vier weken durende gamedesigncursus in het zwembad. Op 26 september presenteren de studenten hun werk aan het publiek in de Tongelreep te Eindhoven.