Achtergrond

Gaat multicoretechnologie vliegen?

Heikki Deschacht is expert elektronica-engineer avionica bij de Defence Aerospace-divisie van Barco.

Leestijd: 8 minuten

Dat multicoretechnologie een hoge vlucht neemt in tal van markten is allang duidelijk. Fabrikanten van luchtvaartsystemen (avionica) zouden dit ook letterlijk willen nemen. Ook voor hen zijn de voordelen van multicore aantrekkelijk, maar het inzetten van de technologie in een veiligheidskritieke toepassing is lastig en tot op heden vliegt geen enkele meerkernige processor in een dergelijke gecertificeerde applicatie. Barco legt uit wat er allemaal bij komt kijken.

Economische en ecologische belangen verhogen continu de druk op de luchtvaartindustrie om het brandstofverbruik van vliegtuigen drastisch te reduceren. Een schijnbaar eenvoudige manier is om toestellen de kortst mogelijke of meest efficiënte route te laten vliegen tussen vertrekpunt en bestemming. Dit vergt echter aanzienlijk meer functionaliteit en intelligentie in de boordsystemen om botsingen te vermijden en de vlucht te optimaliseren.

Ook de reductie van het vliegtuiggewicht leidt tot een lager brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot. Dit kan bereikt worden door vergaande integratie zodat er met minder subsystemen een steeds groeiend aantal functies te realiseren is. Ook vanuit dit gezichtspunt zijn steeds krachtigere processoren vereist.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content