FOS&S en Xenics monitoren glasvezelnetwerk Airbus

Reading time: 2 minutes

Author:

Airbus heeft bij FOS&S uit Geel en Xenics uit Leuven een verwerkingseenheid voor glasvezelsensoren besteld. Deze sensoren geven actuele informatie over de compressie, druk en temperatuur van de vliegtuigromp tijdens een vlucht. Dat komt de veiligheid van de toestellen ten goede. Met de deze order lijkt een einde te komen aan de traditie dat de luchtvaartindustrie zich alleen laat bedienen door grote bedrijven.

Vliegtuigen zijn tegenwoordig voor een aanzienlijk deel gemaakt van materialen die verstevigd zijn met vezels. Glassfiber Reinforced Aluminum (Glare) is bijvoorbeeld opgebouwd uit laagjes aluminium en glasvezel. Deze composietmaterialen zijn niet alleen erg licht, hun mechanische eigenschappen zijn ook uitstekend geschikt voor de luchtvaart. Zo hebben ze de bijzondere eigenschap dat een scheur zich steeds langzamer ’voortplant‘ naarmate deze groter wordt. Best handig, aangezien piloot en passagiers liever hun kist uit één stuk zien.

De Dynosense 300 van FOS&S en Xenics houdt de glasvezelsensoren in de gaten die geïntegreerd in de vliegtuigromp de compressie, druk en temperatuur daarvan registreren tijdens een vlucht.

Maar de piloot en de technici aan de grond willen eigenlijk nog meer informatie. Daarom zien ze graag sensoren in de romp opgenomen die de status van het materiaal realtime doorgeven. Omdat daar toch al glasvezels in zitten, ligt het voor de hand optische sensoren te gebruiken. Deze zijn robuust, niet gevoelig voor corrosie en elektromagnetische straling en kunnen signalen over grote afstanden transporteren.

FOS&S en Xenics leveren nu de Dynosense 300, een verwerkingseenheid voor het netwerk van optische sensoren dat door de hele romp meandert. Het infrarode licht dat dit web bewandelt, verandert een beetje van golflengte bij variaties in bijvoorbeeld druk, materiaalstress of temperatuur. Dit is het principe van Fiber Bragg Grating. De Dynosense 300 registreert de golflengteverschuivingen en genereert daaruit een gedetailleerd beeld van de toestand waarin het vliegtuig verkeert.