Achtergrond

Formule 3 innovatieve proeftuin voor elektrisch rijden

André Schevers is R&D-directeur bij Segula Technologies Nederland, onderdeel van Segula Technologies International met 6800 medewerkers wereldwijd. Het van origine Franse bedrijf heeft zijn sporen vooral verdiend in de automotive en werkt vanaf het ontstaan in 1985 voor de Franse automobielindustrie. Segula is al zo‘n twintig jaar betrokken bij ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden.

Leestijd: 3 minuten

De autosport fungeert vaak als proeftuin voor nieuwe technologie die uiteindelijk haar weg zal vinden naar productiemodellen. Bij elektrisch rijden is dat niet anders. André Schevers van Segula over de Franse formule 3-auto op batterijen waar zijn bedrijf aan meewerkte.

Het Parijse bedrijf Formulec is gespecialiseerd in high-level autosportprojecten op basis van nieuwe technologieën en alternatieve energiebronnen. In 2010 schreef het geschiedenis met de ontwikkeling van de elektrische formule 3-auto EF01. Samen met zijn partners, onder wie Segula, ontwierp en bouwde het de eerste eenzitter met een high-performance, honderd procent elektrische krachtbron. Al vanaf de eerste test in september van dat jaar doet de EF01 het goed in de racerij. Ook zijn opvolger, de EF02, boekt mooie resultaten op het circuit.

De ultieme uitdaging bij het project was de ontwikkeling van een volledig elektrische voortstuwing die meekan in de top van de autosport. Daarnaast moest de auto snelheid en efficiency combineren met maximale milieuvriendelijkheid en duurzaamheid. Deze uitgangspunten moesten de EF01 tot een voorloper maken voor de autosport van de toekomst. Bovendien moest de wagen een voorbeeld worden voor de verdere ontwikkeling van elektrische voertuigen in brede zin.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content