Kort nieuws

Flexibele displays in de startblokken

Pieter Edelman
Leestijd: 1 minuut

Dit jaar zullen de eerste buigzame displays hun weg vinden naar producten, voorspelt marktonderzoeker Isuppli. De komende jaren zal de markt met 83,5 procent per jaar toenemen, voortgestuwd door smartcards en openbare schermen. In 2013 zal de totale omzet opklimmen naar 281 miljoen euro, van praktisch niks afgelopen jaar. Naast lcd- en organische led-schermen telt Isuppli de relatief nieuwe elektroforetische en elektrochromatische displays mee. Elektroforetische schermen zoals van E-ink gebruiken een elektrostatische lading om pigmenten naar de oppervlakte van het scherm te sturen of er juist van weg te trekken. Elektrochromatische schermen bezitten materialen die onder invloed van elektriciteit een andere kleur aannemen. Deze nieuwe technologieën zijn in potentie goedkoper te produceren, onder meer door het gebruik van printtechnieken.

Alle vier de technologieën kunnen flexibel worden gemaakt door een buigzaam kunststof substraat te gebruiken. Op het moment is glas hier het meest toegepaste materiaal. Isuppli verwacht echter dat fabrikanten in eerste instantie overstappen op kunststof vanwege de gewichtsbesparing en de robuustheid. De meeste displays zullen plat of voorgevormd zijn, bijvoorbeeld in dashboards. Voor oprolbare of vouwbare schermen ziet het onderzoekbureau voorlopig een kleine markt weggelegd.

Smartcards zijn volgens Isuppli het grootste afzetgebied. Betaal- en geschenkkaarten kunnen bijvoorbeeld het beschikbare saldo weergeven. Daarnaast kunnen ze eenmalige wachtwoorden weergeven om betaalopdrachten te beveiligen. Verder zullen elektronische prijslabels een belangrijke markt vormen voor de nieuwe technologie.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content