Achtergrond

Files voorkomen met Simulink en Android

Frank Engels is automotive-engineer bij TMC en TNO.

Leestijd: 5 minuten

Bij proeven met coöperatief rijden heeft TNO een aantal testvoertuigen voorzien van een boordcomputer op Android. Al communicerend met de wegkant zorgen de kastjes voor een soepelere doorstroming na plotselinge remincidenten. Frank Engels beschrijft hoe het TNO-team de benodigde software heeft ontwikkeld.

Op een zondag in mei 2011 trapte een automobilist op de drukke A270 van Helmond naar Eindhoven ineens op de rem. Deze plotselinge vertraging dwong de bestuurders vlak achter hem ook te remmen, met een schokgolf als gevolg. Zelfs als het voorste voertuig direct weer optrekt, kunnen dergelijke schokgolven het verkeer tot stilstand brengen omdat elke volgende bestuurder in de keten weer sterker vaart mindert om een botsing met zíjn voorganger te voorkomen.

Op deze specifieke dag ontstond er echter geen file. Dat kwam doordat tien tot dertig procent van de voertuigen was uitgerust met een nieuwe technologie. Een wezenlijk onderdeel is de on-board unit (OBU), een boordcomputer die in ontwikkeling is bij Tomtom. Dit kastje draait op Android en bevat naast de gangbare navigatiefunctionaliteit ook software om schokgolven te dempen.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content