Reading time: 1 minute
Author:
De luchthaven van Brussel gaat Essensiums Lost-technologie inzetten voor het volgen van nose wheel lifters, de karretjes die vliegtuigen van en naar de gate slepen. Naast plaatsbepaling wordt de radiotechnologie ook gebruikt om te rapporteren over de status van deze voertuigjes. Flightcare Belgium, de verantwoordelijke partij voor de vliegtuigafhandeling, denkt dat flink in het brandstofverbruik en de onderhoudskosten kan worden gesneden doordat de voertuigen efficiënter worden ingezet.
Essensium is een spin-off van Imec gespecialiseerd in RF. Het bedrijf ontwikkelde de afgelopen jaren zijn bedrijfseigen Lost-systeem voor tracking en tracing. Deze technologie valt qua bereik tussen gps en actieve RFID in. De eerste kan overal worden gebruikt maar is slechts tot een paar meter nauwkeurig en kan beperkt zijn in het bereik, met name in gebouwen. De laatste is tot centimeters nauwkeurig maar moet zich binnen enkele meters van een zendontvanger bevinden. De nauwkeurigheid van Lost ligt onder de meter en het bereik bedraagt enkele honderden meters. De technologie werkt zowel binnens- als buitenshuis. De Lost-zenders worden bovendien aangesloten op de Can-bus van de voertuigen, waardoor er verschillende voertuigparameters worden meegestuurd met het signaal.