Starters

Eqcologic op stoom zonder al te veel investeringen

Koen Vervloesem
Leestijd: 7 minuten

In 2005, het jaar van zijn oprichting, won het Brusselse Eqcologic de eerste prijs in de Belgische Enterprize-competitie als beste ondernemingsproject. Ook maakte de spin-off van de VUB direct al winst. Het bedrijf specialiseert zich in equalizers voor hoge snelheden. De chips die het produceert, maken Firewire mogelijk over UTP- en coaxkabels. ’Als we hierin kunnen doorbreken‘, voorspelt CEO Peter Helfet, ’betekent dat vele miljoenen chips.‘

Eqcologic-CEO Peter Helfet heeft al een rijke en gevarieerde carrière achter de rug: ’In de jaren zeventig deed ik onderzoek in materiaalkunde aan de universiteit van Cambridge. Een heroriëntatie deed me in het bedrijfsleven belanden, onder meer bij de Plastics-afdeling van General Electric in Nederland. Daarna keerde ik terug naar Groot-Brittannië, waar ik in de omgeving van Cambridge een hightechbedrijf startte: Plasmon. We ontwikkelden en commercialiseerden optische schijven, diskdrives en de software om ze te besturen. We waren ook één van de eersten die cd-r‘s en dvd-r‘s produceerden. In 1997 verliet ik het bedrijf en wilde ik terug in een kleine onderneming aan ontwikkeling doen.‘

Na een aantal jaren van interimmanagement en consultancy leerde Helfet toevallig het team aan de Vrije Universiteit Brussel kennen dat onderzoek deed naar high-speed equalizers. ’Ik was consultant voor een Noors bedrijf toen ik in 2000 Maarten Kuijk en Roger Vounckx ontmoette, professoren aan de VUB. We hielden de volgende jaren contact.‘ Professor Kuijk was in die tijd equalizers aan het ontwikkelen die veelbelovend waren voor het verzenden van signalen op hoge snelheid over lange kabels. Bovendien had hij van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een beurs gekregen om deze technologie te commercialiseren. ’Dat budget liet in 2003 mijn aanstelling als deeltijdconsultant toe, om een soort CEO-rol in te vullen, maar dan voordat er van een bedrijf sprake was.‘ Volgens Helfet was dit een heel goede aanpak, want zo kon hij de markt bestuderen, kijken welke producten er al bestonden en of hun ideeën marktrijp waren.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content