Opinie

En de accu dan?

Hector Timmers is manager van het kenniscentrum ARN Advisory, dat werkt aan innovaties in hergebruik en recycling van autowrakken en -accu’s.

Leestijd: 2 minuten

De elektrische auto is in Nederland bezig aan een opmars. Deze zomer berichtte de overheid dat we de grens van tienduizend volelektrische voertuigen en plug-inhybrides hebben bereikt. Dit aantal zal nog voor het einde van het jaar alweer verdubbeld zijn door de komst van een nieuwe generatie plug-inhybrides die volop profiteert van de fiscale voordelen die er in Nederland te behalen zijn voor deze wagens.

Alleen maar goed nieuws, zou je zeggen, want de elektrische auto komt toch op de Nederlandse wegen omdat hij zo goed is voor het milieu? Veelgeprezen is de besparing op CO2-uitstoot dankzij de grote propulsieaccu. Maar wat gebeurt er eigenlijk met die accu als de elektrische auto aan het einde van zijn leven komt?

Volgens de wet moet elke accu uit een autowrak worden gedemonteerd en gerecycled, omdat het gevaarlijk afval is. Bij elektrische wagens gaat het echter niet om een startaccu van vijftien kilo, maar om exemplaren die vaak meer dan het tienvoudige wegen. Bovendien zijn het hoogvoltagebatterijen, en daar gelden allerlei veiligheidsvoorschriften voor. Het is dus belangrijk dat we hierover goede afspraken maken; de accu uit een elektrische auto vereist veilige demontage, inzameling, opslag en verwerking bij goed opgeleide en gespecialiseerde bedrijven.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content