Promotie

Elektromechanica schakelt transmissie-efficiëntie op

Pieter Edelman
Leestijd: 3 minuten

Een continue versnellingsbak brengt de kracht van een motor in principe aanzienlijk efficiënter over dan een handgeschakelde of automatische versnelling. Het hogere energieverbruik van de transmissie zelf doet deze besparingen echter gedeeltelijk teniet. TUE-promovendus Tim Klaassen boog zich over het probleem en wist het verlies via elektromechanische aansturing drastisch te beperken.

In het schakelgekke Europa zijn auto‘s met continu variabele transmissies (CVT) nog niet zo populair, maar in de VS en met name Japan willen steeds meer consumenten in een dergelijk model rondrijden. Naast het hogere comfort dat een CVT biedt, is het in potentie een stuk zuiniger dan een traditionele schakelbak. Daar zetten tandwielen de kracht en het toerental van de motor om naar de gevraagde kracht en toerental op de krukas. Doordat er slechts een beperkt aantal tandwielsets beschikbaar is, kan deze echter niet elke gewenste verhouding leveren. Een CVT kan dat wel. Daardoor draait de motor voor elke gevraagde situatie in zijn optimale werkpunt en verbruikt minder brandstof.

CVT‘s zijn er in verschillende modellen. De meest bekende is het katrollentype. Deze bestaat uit twee wielen waar een band tussen gespannen is, min of meer hetzelfde als bij een fietsketting. De krachtverhouding tussen beide katrollen is aan te passen door de diameter hiervan te veranderen. Dat kan door het ontwerp van de katrollen. Deze bestaan allebei uit twee naast elkaar geplaatste schijven met schuine wanden, waardoor er een V-vormig loopvlak tussen de schijven ontstaat. Door deze schijven hydraulisch naar elkaar toe of van elkaar af te schuiven verandert de diameter van de katrol.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content