Technieuws

Elektrische auto misschien toch ouderwets bij te tanken

Paul van Gerven
Leestijd: 1 minuut

Elektriciteit hoeft niet uit het stopcontact te komen: je kunt het ook prima tanken, als de energiedragende componenten van de batterij maar vloeibaar zijn. Dat is in het kort de visie van het Amerikaanse bedrijfje 24M, dat onlangs zijn ideeën uit de doeken deed in het vakblad Advanced Energy Materials. 24M werd vorig jaar opgericht door dezelfde wetenschappers die A123 opzetten, een MIT-spin-off die zich op meer conventionele Li-iontechnologie richt.

In de ’vloeibare batterij‘ van 24M zijn de energiedragers niet echt vloeibaar, maar wel als kleine vaste deeltjes in een vloeistof gesuspendeerd. Twee van deze dikke papjes – met daarin respectievelijk de anode en de kathode – zijn fysiek van elkaar gescheiden, maar komen elkaar tegen bij een membraan waar ze langs worden gepompt. Daar wordt de elektrische stroom opgewekt. Als alle deeltjes hun elektrochemische kunstje hebben voltooid, zijn de energiedragers naar keuze met stroom te regenereren of is de suspensie in haar geheel te vervangen. De ’brandstof‘ lijkt zelfs op ruwe olie en heeft de naam Cambridge Crude meegekregen, naar de plaats waar 24M en MIT zijn gevestigd.

Het idee van een vloeibare batterij is overigens niet nieuw, maar door gebruik van vaste deeltjes kon de energiedichtheid een factor tien worden verhoogd. 24M denkt dat er nog meer uit te halen valt.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content