Redactioneel

Elektrisch 1 – Waterstof 0

Paul van Gerven is redacteur van Bits&Chips.

Leestijd: 3 minuten

Bij het aanduwen kost het de meeste moeite om de auto in beweging te krijgen; als hij eenmaal rolt, is het ergste achter de rug. Welnu, de elektrische auto rolt inmiddels, al is het voor het ongeoefende oog nog nauwelijks waarneembaar. Dat is kort samengevat de boodschap die Hans Streng, directeur van de Rijswijkse snellaadpaalmaker Epyon, verderop in dit nummer afgeeft. De alternatieven kunnen inpakken: de automotivesector heeft voor elektrisch rijden  gekozen.

Het enthousiasme waarmee een keur aan bedrijven en investeerders in de autoketen begint mee te duwen, lijkt inderdaad te suggereren dat het niet lang meer kan duren voordat de elektrische auto op eigen kracht verder kan. Op een grote autoshow als die in Genève en al helemaal die in Sjanghai kun je je als autofabrikant zonder elektrisch concept echt niet vertonen. Echte mannen als PSA (Peugeot en Citroën) en Nissan hebben zelfs al een fabriek (in aanbouw). De jongens van de aandrijftechniek hebben hun zaakjes aardig op orde, maar accumakers moeten nog opschalen om een gigantische nieuwe markt te ontsluiten.

Tot dit soort momentum in de commercie is waterstoftechnologie nooit gekomen, ook al werd rond de eeuwwisseling stellig beweerd dat dat zou gebeuren. Er rijdt hier en daar een stadsbus op waterstof rond, er liggen twee handen vol zwaar gesubsidieerde waterstofsnelwegen over de wereld verspreid en automerken als BMW en Honda leasen waterstofauto‘s aan een select publiek uit. Dat is het wel zo‘n beetje. Zelfs in IJsland, dat dankzij een overvloed van ’overtollige‘ aardwarmte ‘s werelds eerste waterstofeconomie zou krijgen, is er weinig gebeurd. Het enige dat nog springlevend is aan het fenomeen waterstof, is het onderzoek dat ernaar wordt gedaan. Is de waterstofhype geëxplodeerd?

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content