Achtergrond

Een Lorentz-motor op wielen

Maarten Steinbuch is hoogleraar Systems and Control aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij houdt van auto’s, robots en (plasma)fusie.

Leestijd: 5 minuten

September vorig jaar kreeg TUE-hoogleraar Maarten Steinbuch de sleutels van zijn Tesla. Inmiddels heeft hij met zijn elektrische sportwagen de kaap van de tienduizend kilometer gerond. Een mooi moment om de balans op te maken.

We zijn ooit begonnen met een Volkswagen Kever. Later reden we een Jetta van hetzelfde merk, een Opel Kadett, driemaal een tweedehands Espace en de afgelopen zes jaar hebben we een Renault Kangoo gehad, met een Twingo als schattig tweede autootje. Afgelopen september hebben we onze éérste gloednieuwe wagen opgehaald: een Tesla Model S Performance Plus (P85+) Signature, een volledig elektrische auto met 420 pk en 600 Nm koppel – qua beleving meteen een stapresponsie.

Tesla Motors is een jong bedrijf uit Silicon Valley. Het bestaat pas sinds 2003 en produceert auto’s sinds 2008. Het maakt enkel en alleen volledig elektrisch aangedreven auto’s en wil laten zien dat elektrisch vervoer ook sexy kan. De Tesla Model S is hun nieuwste type, verkrijgbaar als sedan of hatchback. De auto kwam in 2013 op de markt en wordt pas enkele maanden in Europa geleverd. In Nederland rijden er nu ruim twaalfhonderd rond. Bezitters kunnen gratis laden bij de superchargers, waarvan er nu ruim tien in Europa staan en twee in Nederland.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content