Opinie

Een kwestie van vertrouwen

Wim Hendriksen is lector bij Fontys Hogeschool ICT.

Leestijd: 3 minuten

Hightech machines zijn tegenwoordig zo complex dat honderden tot duizenden ontwikkelaars er een paar jaar mee bezig zijn om goede ideeën om te zetten in goed werkende systemen bij tevreden klanten. Tot nu toe gebeurt dit onder de strakke regie van en vaak in-huis bij de OEM die het eindproduct op de markt brengt; alleen productie van subsystemen wordt vaak uitbesteed aan toeleveranciers. De HTSM-OEM‘s willen nu ook onderzoek en ontwikkeling uitbesteden naar clusters bedrijven die de hele levenscyclus van het subsysteem daarvoor verantwoordelijk blijven. De auto-industrie doet dit al jaren, dus hoe moeilijk kan het zijn?

Het antwoord is, helaas, dat het best moeilijk is. Dat komt door de grote hoeveelheid embedded software, die in het hele systeem meet, stuurt, aanpast, regelt, test, diagnoses stelt en meetdata verzamelt. Deze software koppelt allerlei subsystemen aan elkaar die mechanisch en elektrisch niets met elkaar te maken lijken te hebben. HTSM-producten lopen wat betreft softwarecomplexiteit nog steeds een aantal jaren voor op auto‘s.

Uitbesteding van subsysteemontwikkeling helpt niet om problemen op systeemniveau te identificeren of op te lossen. Dit soort problemen wordt pas aan het eind van het ontwikkeltraject zichtbaar, dus vlak voordat de productie op gang komt. Het is dan vaak erg duur om de hardware nog te wijzigen, zodat de ’oplossing‘ vaak in de embedded software wordt ingebouwd. Soms worden zelfs grote architectuurwijzigingen over meerdere subsystemen onder hoge tijdsdruk doorgevoerd.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content