Achtergrond

Een elektrische aandrijflijn van Vlaamse makelij

Renilde Craps, Dirk Steenbeke
Leestijd: 6 minuten

Flanders‘ Drive ontwierp en ontwikkelde een vernieuwende elektrische aandrijflijn met individueel aangedreven wielen en demonstreerde deze in een Range Rover Evoque. De motoren, batterij en versnellingsbak in het onderzoeksproject zijn volledig Vlaams. Met Renilde Craps en Dirk Steenbeke van het researchcentrum uit Lommel werpen we een blik onder de motorkap.

Auto‘s en lichte vrachtwagens produceren op dit moment vijftien procent van de totale Europese CO2-uitstoot. De Europese Commissie stelt zich als doel om die emissie tegen 2020 drastisch te verlagen en mikt op 95 gram kooldioxide per kilometer op vlootniveau. Nu geldt nog een vlootwaarde van maximaal 160 gram CO2/km, maar vanaf 2015 is 130 gram de norm. De verdere verplichte verlaging naar 95 gram betekent een enorme uitdaging voor de voertuigconstructeurs en hun toeleveranciers.

Om die uitdaging succesvol te kunnen aangaan, heeft de auto-industrie dringend nood aan nieuwe milieuvriendelijke technologieën, die zowel beantwoorden aan de strikte uitstootnormen als aan de hoge consumentenverwachtingen op het gebied van veiligheid en rijcomfort. Met de resultaten van het Electric Powertrain-project bieden we een Vlaams antwoord op deze mondiale vraag: technologie voor een milieuvriendelijke, energiezuinige aandrijflijn met individueel elektrisch aangedreven wielen, gefocust op optimale voertuigcontrole en optimaal rijcomfort.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content