Topcolumn

Een businessplan door dik en dun

Cees Jan Koomen
Leestijd: 3 minuten

Vaak krijg ik de vraag: ’Hoe schrijf ik een businessplan?‘ Een businessplan klinkt gewichtig. En gewichtige zaken vragen veel papier. Of niet soms? Waarom schrijf je een businessplan? Om je gedachten te formuleren. Om te communiceren met anderen. Om financiering te krijgen. Om als operationeel bedrijfsplan te fungeren, waarbij je in detail het waarom, het wat en het hoe beschrijft en uitwerkt.

Als lezer van veel businessplannen is mijn antwoord steevast: ’Zo beknopt mogelijk voor het doel.‘ Dat is toch het makkelijkst? Nou nee. Op de vraag waarom hij dit dikke boek had geschreven, antwoordde een schrijver eens: ’Ik had geen tijd om een dun boek te schrijven.‘ Wat mij betreft heeft een beknopt businessplan toch echt de voorkeur. En als ik nog vragen heb, verwacht ik dat de ondernemer antwoorden heeft. Sommigen verwarren een businessplan met een financieel plan. Dat laatste is een uitvloeisel van het eerste.

Hier is een voorbeeld waarbij ik me opstel als investeerder. Dan wil ik weten wat het product of de dienst is. Welke ’pijn‘ lost het op als ik dit product of dienst gebruik? Hoe groot is de markt? Wie zijn de concurrenten? Wat onderscheidt je van die rivalen? Wat is het tijdplan om tot dit product te komen? Hoeveel geld is daarvoor nodig? Wanneer gaat het bedrijf winst maken (het break-evenpunt)? Ik wil als investeerder weten welke belangrijke mijlpalen er zijn in de ontwikkeling van het product. En hoeveel mankracht en geld er nodig zijn om zo‘n mijlpaal te halen. Waar liggen de belangrijkste risico‘s? Wie zijn de sleutelpersonen om dit plan te realiseren? Wat is hun trackrecord? Heeft het team al eens samengewerkt? Aan wat voor product?

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content