Interview

Een abonnement op licht

Paul van Gerven
Leestijd: 3 minuten

Philips zal zich steeds meer op de upstream verlichtingsmarkt richten, vertelt chief strategy and innovation officer Olivia Qiu.

Lang geleden was de verlichtingsindustrie een gemoedelijke business. In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw verenigden alle grote spelers zich in het Phoebus-kartel, dat de markt verdeelde en afspraken maakte hoe lang een gloeilamp mee mocht gaan. Dat was allemaal geheel legaal: je kon het kartel gewoon bezoeken op zijn kantoor in Genève.

De Tweede Wereldoorlog maakte een einde aan deze knusse verhoudingen, maar de lampenindustrie is nog lang gedomineerd door een handvol bedrijven. Met de opkomst van ledlampen staan er nu echter hordes gretige nieuwe spelers aan de poort te rammelen. Hoewel voor de lichtmarkt het komende decennium een gezonde groei wordt verwacht, kan de gevestigde orde daarom niet achteroverleunen. Zij moet op zoek naar nieuwe verdienmodellen.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content