Kort nieuws

EC zet druk achter invoer 112-bellende auto’s

Leestijd: 1 minuut

De Europese Commissie dreigt met regelgeving als de lidstaten geen werk maken van zogenaamde Ecall-systemen in alle nieuwe auto‘s, die zelf het alarmnummer 112 bellen na een ongeluk. Tot nog toe heeft geen van de deelstaten een operationeel systeem. De EC schat dat Ecall-systemen jaarlijks zo‘n 2500 levens kunnen redden. In 2008 vielen er op de Europese wegen 39 duizend dodelijke slachtoffers en 1,7 miljoen gewonden. Als er eind dit jaar nog geen grote vorderingen zijn gemaakt, wil eurocommissaris Viviane Reding van Informatiemaatschappij en Media overgaan tot regelgeving.

Het bericht is goed nieuws voor NXP. De chipmaker maakte vorig jaar duidelijk zwaar op automotive te willen inzetten. Met zijn Automotive Telematics On-board unit Platform (Atop) wil het bedrijf ook de Ecall-markt bedienen. Dit IC integreert onder meer gps, 2.5G-connectiviteit en NFC-identificatie in een enkele behuizing. Naast Ecall is het ook geschikt voor rekeningrijden, waardoor een enkel kastje beide toepassingen kan bedienen.

De Europese Commissie had in 2005 gesteld dat het systeem dit jaar operationeel zou moeten zijn, maar zes deelstaten liggen nog dwars (Denemarken, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Letland en Malta). Om een enkel Europabreed systeem op te zetten, moeten de standaarden afgesproken worden en is de medewerking van mobiele-netwerkbeheerders nodig. Vijftien deelstaten, waaronder Nederland, hebben al wel de intentieverklaring ondertekend voor de uitrol van Ecall. België heeft zijn handtekening nog niet gezet, maar zegt dit wel te gaan doen.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content