Opinie

E-mobil in Deutschland

Joost Backus is op sabbatical in Berlijn.

Leestijd: 2 minuten

Deze en vorige week was de week van de elektrische mobiliteit in Berlijn. Congressen, forums, rapporten, een e-autocorso bij de Brandenburger Tor en een voor het publiek toegankelijk event op de oude landingsbanen van Tempelhof waar bezoekers diverse automobiele innovaties echt konden besturen. De Duitse minister van onderwijs en wetenschap heeft sinds april een kleine E-Cell Elektro Benz, die hij nog gebruikt ook. E-mobiliteit is echt hot.

De Duitse automobielindustrie heeft een beetje zitten slapen bij de invoering van hybridetechnologie. De eerste Prius, en het succes daarvan, kwam als een totale verrassing. Mogelijk mede daardoor mochten industrie en onderzoeksinstellingen hun verlanglijstjes indienen bij bondskanselier Angela Merkel, die heeft toegezegd dat de overheid zo‘n miljard euro zal investeren in R&D. Deze investering moet vooral een markt scheppen en aanjagen. Duitsland beoogt hiermee Leitmarkt voor en Leitanbieter van e-mobiliteit te worden.

Het totale investeringsvolume bedraagt zo‘n vier miljard euro. Het geld wordt hoofdzakelijk over vier thema‘s verdeeld: batterijtechnologie, aandrijftechnologie, elektrotechniek/laadstations en gewichtsbesparing. Batterijtechnologie wordt in het Duitse programma wel de ’deuropener‘ genoemd voor batterijaangedreven voertuigen. Het idee is om met post-Li-iontechnologie energiedichtheden van 400 Wh/kg te halen. Duitsland is op dit moment echter zeker geen Leitanbieter van batterijtechnologie, maar moet dat snel worden, wil het op de wereldmarkt mee kunnen. In samenwerking met Daimler wil Evonik daarom de batterijproductie nog dit jaar vertienvoudigen voor de komende E-Smart, die in 2012 op de markt moet komen.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content