Duitsers presenteren snel spoorinspectiesysteem

Reading time: 1 minute

Author:

Fraunhofer-onderzoekers hebben samen met het FIT Engineering Network en Metronom Automation een systeem ontwikkeld om het spoor te inspecteren. De Limez III-trein gaat ‘s nachts rijden om de route langs de rails te controleren op obstakels, zoals boomtakken en stenen. Zulke surveillancesystemen bestonden al langer maar die gingen niet harder dan 30 kilometer per uur. De Limez III dendert daarentegen met 100 kilometer per uur over de stalen staven.

De Limez III registreert razendsnel boomtakken, seinpalen of stenen langs het spoor.

De inspectietrein heeft ’voelsprieten‘ aan boord: twee lasers die razendsnel ronddraaien. Als een straal een object raakt, registreert een detector de gereflecteerde lichtflits. Op basis van de tijd die het licht nodig heeft om de detector te bereiken, berekent het computersysteem de afstand die het object tot het spoor heeft. Daarnaast berekent de Limez III er de grootte van. Deze gegevens worden gecombineerd met de beelden van vier camera‘s in de trein. In totaal zijn er veertien computers aan boord om de grote hoeveelheden data te verwerken.

Volgens de Duitse onderzoekers is hun vinding in principe ook geschikt voor de inspectie van (water)wegen.