Duits ingenieurstekort zet rem op groei

Reading time: 1 minute

Author:

Duitsland telt een recordaantal van 24 duizend openstaande vacatures voor technische banen, 21 procent meer dan vorig jaar. De auto- en machinebouw telt ruim 11 duizend onvervulde banen. Dit becijfert de Duitse ingenieursvereniging VDI. De Duitse automatiserings-, automotive en elektronische industrieën kampen al enkele jaren met een schrijnend tekort aan ingenieurs.

’Het gebrek aan vakmensen op deze gebieden zorgt ervoor dat 1 tot 3 procent van de economische groei niet gerealiseerd wordt‘, waarschuwt Helmut Gierse, bestuursvoorzitter van de vakbondsorganisatie voor automatisering en bestuursvoorzitter van Siemens. Tot 2009 kan Duitsland nog rekenen op een lichte stijging van technische afstudeerders. Het aantal inschrijving voor ingenieursopleidingen daalde de afgelopen jaren echter, dus na 2009 zullen de onderwijsinstellingen minder afstudeerders afleveren. ’Dan zullen de problemen zichtbaar verscherpen‘, aldus Gierse.

’Volgens de Lissabon-doelstelling hebben alle EU-landen zich gecommitteerd aan een BNP-uitgave van 3 procent voor onderzoek en ontwikkeling, maar Duitsland zat in 2005 nog maar op 2,46 procent.‘ Opvallend is dat bedrijven in de Duitse hightechindustrie niet van plan zijn om de lonen voor ingenieurs te verhogen.

Isuppli voorspelt dat de markt voor games, muziek, plaatjes en video in mobiele apparatuur in 2011 verdubbelt ten opzichte van 2007. De videomarkt heeft volgen Isuppli enigzins te lijden onder onzekerheden. Zo zijn er verschillende technologiestandaarden en gebruiksmodellen en zijn de digitale rechten internationaal niet uniform geregeld.