Kort nieuws

Drenthe wil navigatiesystemen voor vrachtauto’s verbeteren

Pieter Edelman
Leestijd: 2 minuten

In Drenthe is een proef gestart om navigatiesystemen in vrachtwagens van betere verkeersinformatie te voorzien. Navigatiesystemen willen trucks nog wel eens langs routes sturen die ongeschikt zijn, zoals smalle dijkjes of onder lage viaducten, of via routes waar dat niet altijd handig is, zoals door dorpskernen. Wat het project volgens de initiatiefnemers bijzonder maakt, is dat de wegbeheerders actief deelnemen aan het verschaffen van informatie. Momenteel moeten de makers van digitale kaarten deze info zelf bij elkaar sprokkelen.

Het initiatief is geboren toen een aantal Drentse gemeentes aan de bel trokken bij de provincie, die vervolgens is gaan overleggen met de verschillende belanghebbenden. Omdat het vrachtverkeer steeds meer op navigatiesystemen vertrouwt, ontstaan er ook steeds vaker problemen. ’Vroeger konden de gemeentes nog ANWB-borden neerzetten om het verkeer een beetje te sturen, maar tegenwoordig zoeken chauffeurs meer hun eigen weg‘, vertelt Emile Oostenbrink, projectleider van de proef vanuit kennisplatform voor verkeer en vervoer CROW.

Op dit moment zijn er al verschillende partijen actief op het gebied van navigatiesystemen toegespitst op vrachtvervoer. Tomtom heeft er bijvoorbeeld een apart bedrijfsonderdeel voor (Work). Navigatiesystemen van deze leverancier houden rekening met de afmetingen en asdruk van de vrachtwagens bij het plannen van de route. ’De grootste beperking bij de huidige systemen is dat de toepassing vraagt dat je gegevens heel goed geïnventariseerd en actueel zijn‘, vertelt Oostenbrink.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content