Warning: Undefined array key "bio" in /home/techwatch/domains/test.bits-chips.nl/public_html/wp-content/plugins/wpcodebox2/src/Runner/QueryRunner.php(126) : eval()'d code on line 13
Author:
Reading time: 2 minutes
Skymedia, de op twee na grootste Koreaanse tv-maker, heeft een licentieovereenkomst gesloten met Dimenco. Hiermee ziet het Veldhovense bedrijf een langgekoesterde wens in vervulling gaan: een televisie gebaseerd op zijn technologie voor 3D zonder bril. In zijn fabriek te Hongcheon start Skymedia de productie van 50 en 65 inch brilloze 3D-tv’s met 4K-resolutie (ultra high definition, UHD). De eerste exemplaren moeten voor de zomer al in Koreaanse winkels liggen.
In de basis zijn brilloze 3D-schermen lcd-displays waarop naast elkaar langwerpige, verticale lensjes zijn geplakt, die in- en uitgeschakeld kunnen worden om respectievelijk 3D- en 2D-beelden scherp te tonen. Nadeel is dat dit resolutie in het platte vlak opsnoept om resolutie in de derde dimensie te winnen. Het nieuwe UHD-formaat biedt echter uitkomst: dat heeft zo veel beeldpunten dat het verlies in de huiskamer niet te zien is.
Dimenco heeft zijn brilloze 3D-technologie zelf weer in licentie van Philips. Tot nu toe hebben de Veldhovenaren er alleen eenvoudigere monitoren mee ontwikkeld voor de zakelijke markt. Vorig jaar april startten ze een crowdfundingactie om twee ton bij elkaar te halen voor een 39 inch UHD-scherm met televisiefunctionaliteit. Dat schip strandde: bij het sluiten van de markt stond de teller op iets meer dan een ton.
Skymedia mikt op een afzet van driehonderdduizend brilloze 3D-tv’s dit jaar. Te beginnen dus in thuismarkt Korea, maar het wil de apparaten al snel wereldwijd gaan verkopen. De prijs van een toestel zal naar verwachting vijftien tot twintig procent hoger liggen dan die van een vergelijkbare UHD-televisie zonder 3D.
Op een steenworp afstand van Dimenco werkt het Eindhovense Seecubic eveneens aan 3D-tv zonder bril. Dit bedrijf is vertrokken vanuit dezelfde Philips-technologie, maar heeft die verder ontwikkeld tot een geheel eigen oplossing. Met een van zijn klanten is het ook heel dicht bij de markt: de eerste sets verwacht het de komende maanden in de winkel in Azië.