Interview

‘Deze business verdient een blijvende relatie met research’

Frans van Houten verzorgt de keynotepresentatie op het aankomende Bits&Chips 2006 Hightech Systemen op 12 april in het Evoluon in Eindhoven. De titel van zijn lezing is ’Survival of the fittest: positioning for strength in an evolvinig business and technology landscape.‘

Leestijd: 10 minuten

Hij zegt niet voor de snelle winst te gaan. Frans van Houten, topman van Philips Semiconductors, wil de chipdivisie niet uitverkopen, maar blijvend sterk maken. Onderzoek en ontwikkeling zijn daarbij essentieel. ’Wij praten hier over long term value creation. Onze investeringen in R&D liggen nu hoger dan op het moment dat ik aantrad.‘

Herfst 2004 vroeg Gerard Kleisterlee aan Frans van Houten om het roer van de chipdivisie over te nemen. De opdracht: maak de IC-business eindelijk eens sterk en gezond. Dat jaar stevende de halfgeleiderdivisie af op een redelijk bedrijfsresultaat van 450 miljoen euro, maar de chipactiviteiten hadden in de recessie hun leergeld betaald. Philips Semiconductors dook over de jaren 2001, 2002 en 2003 voor ruim anderhalf miljard euro in het rood. Dat mocht niet meer gebeuren. Het devies was geen verlies meer maken en in goede tijden dubbele winstcijfers noteren.

Frans van Houten (45) studeerde bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 1986 kwam hij in dienst van Philips. Zijn ster rees snel. Na sales- en marketingfuncties kreeg hij in 1992 de leiding over Philips Airvision, een honderdvijftig medewerkers tellende start-up in in-flight entertainment. Van 1993 tot 1996 werkte hij bij PKI in Duitsland. Daarna stapte hij over naar Philips Consumer Electronics in Eindhoven, waar hij aan de wieg stond van audio-cd-recording en dvd-video. Twee jaar later vertrok hij naar de groep Digital Video in Palo Alto, Californië, en in 1999 verhuisde hij naar Singapore om daar leiding te geven aan Consumer Electronics in Azië, het Midden-Oosten en Afrika.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content