Kort nieuws

Delftse waterstofauto rijdt het zuinigst

Leestijd: 1 minuut

De Ecorunner van de TU Delft kwam afgelopen weekend tijdens de Europese editie van de Shell Eco-marathon in Rotterdam van alle waterstofauto’s als het meest efficiënt uit de bus met een verbruik van 1227,5 km per kubieke meter. Team H2A van de Hogeschool Amsterdam, dat vorig jaar met de hoofdprijs naar huis ging, werd dit jaar tweede met een efficiëntie van 763 km per kubieke meter waterstof.

De Ecomarathon is een wereldwijde competitie waarbij studententeams moeten proberen om zo ver mogelijk te rijden op een liter benzine, of het equivalent daarvan in een andere brandstof. In totaal deden er 197 studententeams uit 26 landen mee. Bij elk brandstoftype waren er weer twee klassen: de prototypes mochten alles uit de kast trekken om zo zuinig mogelijk te rijden, terwijl de urban concept-inzendingen enigszins moesten lijken op een daadwerkelijk bruikbare auto.

Nederland had rond de twintig teams van universiteiten, hogescholen en middelbare scholen afgevaardigd. Alleen bij de waterstof-prototypes, waar de Ecorunner en de H2A in meededen, was er Nederlands succes. Het beste resultaat algemeen werd neergezet door de aardgas-auto van het Microjoule-team van het Franse Lycee Saint-Joseph La Joliverie. Omgerekend reed die wagen 2551,8 km per liter. Wat betreft de urban concept-auto’s deed een Deens team het het beste: de DTU Roadrunners van de technische universiteit van Denemarken reden met hun ethanol-auto omgerekend 665 km per liter.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content