Kort nieuws

Delftse drones kunnen 3d-animatie fors goedkoper maken

Pieter Edelman
Leestijd: 1 minuut

Motion capturing met camera’s is standaard praktijk in de animatie-industrie, maar het is tot nog toe een kostbare zaak om dat in grote ruimtes of buiten te doen. De acteur moet namelijk met minimaal twee camera’s met specifieke onderlinge hoek gevolgd worden om de 3d-reconstructie te kunnen maken. De TU Delft en ETH Zürich presenteren binnenkort op de Siggraph-conferentie om hetzelfde te doen met relatief goedkope consumentendrones.

Het onderzoek is een vervolg op een presentatie vorig jaar, toen de researchers algoritmes presenteerden om een drone een acteur automatisch te laten volgen. De regisseur hoeft daarvoor niet in de detail van het volgpad te duiken, maar kan op hoog niveau aangeven wat de bedoeling is. Nu is de software uitgebreid naar twee volgdrones, die samen zodanig bewegen dat een 3d-reconstructie van de acteur gemaakt kan worden. De drones kunnen op de bewegingen van de acteur anticiperen zodat die altijd in het kader blijft.

De onderzoekers denken dat het maken van animaties zo veel goedkoper kan, alhoewel het daar nog wel wat volwassener voor moet worden. Daarnaast zou de aanpak ook bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden voor de analyse van sportbewegingen. Als acteurs over een grote afstand gevolgd moeten worden, worden er nu geavanceerde en kostbare volgconstructie gebruikt, of moeten er meerdere camera’s met overlappend beeldveld geïnstalleerd worden.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content