Nieuws

Delfts en Chinees onderzoek herkent raddraaiers in Rotterdamse tram

Pieter Edelman
Leestijd: 4 minuten

In de Rotterdamse tramlijn 2, op de zuidoever van de Maas, begint binnenkort een proef met slimme camera‘s die raddraaiers herkennen. De afgelopen jaren kende de lijn relatief veel geweldsincidenten. Zo veel, dat de Rotterdamse vervoersmaatschappij RET vijf mensen een algeheel verbod oplegde om nog een voet in het openbaar vervoer te zetten. In heel de stad waren dat er vijfentwintig. De maatregel is een succes, zo vindt de RET. Handhaving is echter een dure en tijdrovende zaak.

Typisch een klus dus waar technologie een oplossing kan bieden. De camera‘s, die in dertien voertuigen worden geïnstalleerd, scannen de gezichten van alle passagiers en matchen de biometrische kenmerken tegen een database. Mocht er iemand instappen met een ov-verbod, dan krijgt de bestuurder een seintje. De RET trekt een ton uit voor het proeftraject en het ministerie van Justitie steunt de proef met eenzelfde bedrag. Bovendien steekt de minister de RET een hart onder de riem door overtreding van het verbod strafbaar te stellen met geldboetes of gevangenisstraffen.

Het systeem is ontwikkeld door het Amsterdamse SmarterEE. Dit bedrijf werd in 2006 opgetrokken rond Bangjun Lei, onderzoeker aan de TU Delft en de Chinese Drie-Kloven-universiteit, om zijn kennis op het gebied van videoanalyse naar de markt te brengen – zonder hem daarbij al te veel lastig te vallen met de beslommeringen die daarbij komen kijken. Voor dat doel zijn nu vijf mensen aangenomen. De softwareontwikkeling gebeurt deels in China.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content