Kort nieuws

Delftenaren gebruiken lichtintensiteit om 2d-beeld diepte te geven

Nieke Roos
Leestijd: 1 minuut

Delftse onderzoekers hebben een nieuwe methode ontwikkeld om 2d-beelden diepte te geven. Uit de lichtintensiteit op de plaatjes leidt de gepatenteerde techniek een dieptekaart af, die automatisch is om te zetten in 3d-content voor bijvoorbeeld televisies en vr-headsets. De kersverse TU Delft-spin-off Qdepq werkt aan een website en apps voor Android en IOS die de convertering aanbieden als dienst, meldt universiteitsblad Delta.

Het onderzoeksteam heeft zich laten inspireren door schilders uit de zeventiende eeuw, die meesters waren in clair-obscur: diepte aanbrengen door alles dat verder weg is donkerder en vager te maken. Op dezelfde manier geeft de lichtintensiteit in tweedimensionale foto’s informatie over relatieve diepte. ‘De moderne imagingtechnologie gebruikt die informatie alleen niet’, stelt onderzoeksleider Pieter Jonker, professor visiongebaseerde robotica aan de 3ME-faculteit (Mechanical, Maritime and Material Engineering). ‘We zijn zo gefocust op het idee dat we twee ogen nodig hebben om diepte te zien.’

Een belangrijk element van de Delftse technologie is het wegfilteren van verlichtingsartefacten uit het beeld. ‘Onze ogen hebben zich evolutionair ontwikkeld met maar één lichtbron: de zon’, vertelt Jonker. ‘In zo’n situatie geldt inderdaad hoe verder weg hoe donkerder; alleen schaduw gooit roet in het eten. Wij filteren de reflecties en schaduwen van andere bronnen weg, met als resultaat een beeld dat lijkt op Londen in de mist: grijs, geen glanzende oppervlakken en het licht komt van overal en nergens – precies de omstandigheden waar de diepte-uit-lichtintensiteit- of clair-obscur-methode toepasbaar is.’

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content