Interview

‘De vraag is steeds minder wie de beste ct-scanner heeft’

Pieter Edelman
Leestijd: 11 minuten

Waar ‘focussen op de kerncompetenties’ het mantra is bij veel beursgenoteerde bedrijven, lijkt Philips Healthcare het juist in de breedte te zoeken. De ophanden zijnde samenvoeging met de consumentenelektronicatak betekent zelfs nog een verdere verbreding. Een bewuste keuze omdat de waarde steeds meer in de integratie van de verschillende onderdelen zit, legt Healthcare-topman Bert van Meurs uit. Zeker nu de zorgketen zich steeds verder uitstrekt buiten het ziekenhuis.

Wie Philips Healthcare zegt, denkt waarschijnlijk aan grote mri- en ct-scanners of cardiologen die turend naar een beeldscherm een dotteringreep uitvoeren. De bedrijfstak houdt zich echter met veel meer bezig dan alleen grote beeldvormingsmachines. Monitoringsystemen voor de intensive care bijvoorbeeld. Of een platform voor telehealth. Defibrillatoren die dankzij gesproken opdrachten door leken te bedienen zijn. Beademingsmaskers. Een apparaatje om medicijnen te doseren voor chronische patiënten. Er is een dienst, compleet met callcenter, die een oogje in het zeil houdt bij hulpbehoevende ouderen. En sinds kort is er ook een dataplatform voor niet alleen de harde medische gegevens van patiënten maar ook sport- en voedingsstatistieken van consumenten. De lijst gaat door en door.

Dat roept wel de vraag op of dat niet ten koste gaat van de focus. Het is geen geheim dat Philips’ grootste divisie op financieel gebied al bijna twee jaar met teleurstellende resultaten kampt. Van de zomer kwam het zelfs tot een winstwaarschuwing, waarna ceo Deborah DiSanzo zich genoodzaakt zag op te stappen en Frans van Houten de divisie onder zijn hoede nam. Probeert Philips Healthcare dus niet te veel ballen in de lucht te houden?

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content