Opinie

De menselijke factor

Derk-Jan de Grood
Leestijd: 3 minuten

Er is een groeiende interesse voor de menselijke factor binnen de IT. Vorige maand gaf ik samen met mijn uitgever SDU een training over dit onderwerp. Tijdens de voorbereidende gesprekken trokken we de volgende conclusie: als je erop let, ga je het zien.

Ik schrijf dit ook in mijn boek ’De held die voor mijn nachtrust zorgt‘, waarin ik het effect schets dat angst heeft op de slagingskans van IT-projecten. In organisaties waar een angstcultuur heerst, reageren medewerkers door bijvoorbeeld extra ruimte in te bouwen in hun planning of problemen niet te melden in de hoop dat er andere obstakels komen die de aandacht afleiden. Mensen gaan risico‘s negeren, of juist sterk overdrijven met het idee dat als ze maar genoeg risico‘s aandragen hun manager wel inziet dat hij het onmogelijke van hen vraagt. Dan kan hun ook geen falen worden aangerekend.

Daarnaast is het moeilijk om te innoveren en te verbeteren in een angstcultuur. Je nek uitsteken om iets nieuws en onzekers uit te proberen, is een riskante zaak. Ik was ooit de zevende testmanager op een project binnen anderhalf jaar. Bij elk verbetervoorstel dat ik deed, kreeg ik te horen dat mijn voorgangers dat ook al hadden geprobeerd en die stonden binnen een week op straat.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content