Analyse

De klus van Philips Lighting is nog niet geklaard

Paul van Gerven
Leestijd: 3 minuten

Philips Lighting mag het peertje hebben ingeruild voor de ledlamp, er resteren nog twee formidabele uitdagingen: de stap van producten naar systemen en de transitie naar dienstverlening rond lichtnetwerken.

Philips Lighting staat er beter voor dan andere lichtbedrijven, zei ceo Frans van Houten eind 2014 in Bits&Chips, kort nadat hij de afsplitsing van het lichtonderdeel had aangekondigd. Het is geen grootspraak gebleken. Concurrenten Acuity Brands, GE en Zumtobel worstelen. Eeuwige rivaal Osram doet het wel goed, maar heeft de lampenmarkt verlaten. Philips Lighting ziet zijn resultaten gestaag verbeteren en realiseerde vorig jaar zelfs een kleine omzetstijging (zie Figuur 1).

Het toont in eerste instantie dat Lighting het grootste deel van de transitie van traditionele peertjes naar ledlampen achter de rug heeft: de ledverkoop compenseert voor de dalende vraag naar gloeilampen. Inmiddels maakt ledgebaseerde verlichting bijna twee derde van de omzet uit. In 2013 was dat iets meer dan een kwart (zie Figuur 2).

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content