Profiel

De hemel bestormen met CMos-beeldsensoren

Joost Backus
Leestijd: 4 minuten

De sensorervaringen die hij opdeed bij Imec, spin-off Fillfactory en de voortzetting daarvan onder Cypress-vlag nam Bart Dierickx mee naar zijn eigen bedrijf Caeleste. De ruimte is een terugkerend thema in de activiteiten van de Antwerpse beeldchipontwerper.

Mede gestimuleerd door het onderzoek van Imec lijkt België zich steeds meer op te werpen als een van de Europese beeldsensorbolwerken. Ook Caeleste heeft zijn roots in het Leuvense R&D-centrum: medeoprichter Bart Dierickx was daar als verse doctorandus personeelslid nummer 74. Met de uithuisplaatsing van de beeldsensoractiviteiten in 2000 verhuisde hij mee naar Fillfactory. Een paar jaar later kwam de spin-off in handen van Cypress, dat er echter een compleet andere marktvisie op na hield. ’Met een groep van veertig ingenieurs probeerden we daar te concurreren met bedrijven waar vierhonderd mensen aan gelijkaardige producten werkten‘, herinnert Dierickx zich.

In 2006 besloot Dierickx met twee compagnons voor zichzelf te beginnen. Bij een van hen op zolder, bijna traditie in de hightech, ontwierpen ze de eerste producten. Tegenwoordig bewoont Caeleste een heus kantoor in Antwerpen-Berchem. Twaalf medewerkers maken daar specialistische CMos-beeldsensoren, met name voor toepassingen in de ruimtevaart. De officiële lezing van de bedrijfsnaam verwijst daarnaar: caeles is Latijn voor ’hemel‘, de ’te‘ staat voor ’technologie‘. De oorspronkelijke herkomst is echter het eveneens Latijnse harmonia caelestium ’hemelse harmonie‘, dat de oprichters gewoon leuk vonden klinken.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content