Consumentendivisie Tomtom in vrije val

Reading time: 1 minute

Author:

Tomtom heeft een dramatisch vierde kwartaal gehad voor wat betreft zijn consumentenproducten. Traditioneel laten de verkopen van navigatiekastjes en sporthorloges een piek zien aan het einde van het jaar, maar nu kwamen de inkomsten juist lager uit dan in de kwartalen ervoor: 92 miljoen euro, een daling van maar liefst veertig procent ten opzichte van eind 2016.

Het gevolg is dat de inkomsten uit deze divisie voor het hele jaar meer dan een kwart lager uitkomen. Dat werd wel gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging van 22 procent bij de Automotive & Licensing-tak, maar de totaalomzet voor 2017 kwam 9 procent lager uit op 903 miljoen euro en het bedrijf dook 204 miljoen euro het rood in.

Tomtom zelf reageert vrij laconiek op de cijfers. In een persverklaring wijst topman Harold Goddijn op de verdere verschuiving naar b2b-markten die al jaren gaande is, met hogere marges en meer voorspelbaarheid. In zekere zin zijn de cijfers dan ook goed nieuws: de professionele takken hebben samen de omzet van de consumentenproducten ingehaald: telematica was goed voor 162 miljoen euro (+4 procent), automotive software en -kaartmateriaal bracht 329 miljoen in het laatje (+22 procent), en de consumentenproducten waren goed voor 413 miljoen (-27 procent).

Tomtom moet het steeds meer hebben van producten zoals digitale wegenkaarten, waarmee voertuigen autonoom kunnen opereren.