Kort nieuws

Catena-directeur: ‘Nederland moet voorbeeld Singapore volgen’

Alexander Pil
Leestijd: 2 minuten

Als we niet uitkijken, zou de halfgeleiderindustrie wel eens uit Nederland kunnen verdwijnen. Daarvoor waarschuwt Rien Geurtsen, directeur van het Delftse chipdesignhuis Catena. ’Ik trap een open deur in als ik zeg dat er te weinig ingenieurs van onze universiteit komen‘, begint hij zijn betoog tegenover Bits&Chips. ’Heel wat Chinezen en andere Aziaten studeren wel in Nederland, maar ze blijven na hun studie niet hangen. Meestal gaan ze terug naar hun eigen land, mede omdat ze daarvandaan gefinancierd zijn. We zouden ons beter kunnen richten op de andere EU-lidstaten. Polen, Tsjechen, Roemenen of Bulgaren zullen na een studie in Nederland veel eerder ook hier werk zoeken en vinden. Daar heb je veel meer aan.‘

Geurtsen vindt dat Nederland een voorbeeld moet nemen aan Singapore of Taiwan. ’Dat zijn ook landen zonder natuurlijke delfstoffen, maar ze slagen er veel beter in om de kennis niet te laten wegvloeien. Ook die landen ondervinden concurrentie van de lagere lonen in China en India. Ze moeten dus actie ondernemen om ook complexe zaken te kunnen oppakken. De politiek zorgt er met duidelijk beleid voor een goede verbinding tussen industrie en de universiteiten. Daar kunnen wij veel van leren.‘

Toch is de boodschap van Geurtsen niet louter negatief. ’De Kenniswerkersregeling en de WBSO zijn goede instrumenten. Het zorgt ervoor dat we in Nederland de R&D kunnen vasthouden. Daarvoor verdient de overheid een compliment‘, vindt hij. ’Het is wel zaak dat de WBSO niet wordt wegbezuinigd. Verder zou de overheid iets moeten doen aan de vrije instroom van kenniswerkers. Nu zijn de drempels met name voor jonge kenniswerkers veel te hoog om bijvoorbeeld gepromoveerden of PhD-afstudeerders uit het buitenland aan te trekken.‘

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content