Achtergrond

Campuspartners ontwerpen en testen snelladers voor extreem Ests klimaat

Susan Wild is partner bij communicatiebureau Pyramidion.

Leestijd: 3 minuten

Veel mensen die willen overstappen op elektrische voertuigen (EV‘s) laten zich hiervan weerhouden uit angst om met een lege accu te komen staan tijdens een lange rit. Er wordt echter alleen geïnvesteerd in de infrastructuur als er vraag naar is. Estland heeft dit probleem opgelost met de introductie van de eerste nationale infrastructuur voor het opladen van EV‘s. Belangrijke onderdelen hiervan zijn ontworpen en getest op de High Tech Campus Eindhoven.

Sinds Estland weer onafhankelijk werd in 1991, heeft het veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van een smart society. Het opzetten van een infrastructuur voor elektrische voertuigen (EV‘s) vormt hier een onderdeel van dat nu realiteit wordt. Eind 2012 willen de Esten de grootste EV-infrastructuur in Europa hebben. Deze omvat tweehonderd DC-AC-combisnelladers, met laadstations op ongeveer elke vijftig kilometer langs de hoofdwegen. Automobilisten worden lid van het systeem en betalen via sms, smartphone of een elektronische portefeuille. Met dit dichte netwerk van laadstations hoeven ze zich geen zorgen te maken over waar ze hun auto kunnen opladen. Bovendien zijn ze doorgaans in een kwartiertje klaar.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content