Opinie

BV Nederland: uitverkoop of succesartikel?

Aad Vredenbregt
Leestijd: 2 minuten

De recente verkoop van een flink aantal Nederlandse bedrijven zoals ABN Amro, Organon en Grolsch in het afgelopen jaar leidde tot de suggestie dat er sprake is van een uitverkoop. We zijn kennelijk snel vergeten dat wij nog altijd meer buitenlandse bedrijven overnemen dan omgekeerd. Nederland is de grootste investeerder in de opkomende, Oost-Europese economieën en al jaren een van de grootste investeerders in Noord-Amerika. Maar de effecten van de globalisering zijn onmiskenbaar.

Volgens de Nederlandse minister van Financiën gaat het er niet om wat wordt verkocht, maar welke nieuwe voorraad we in ons land aanleggen. Het is net als met ons voetbal: we moeten niet proberen te voorkomen dat onze sterspelers naar het buitenland verdwijnen, maar zorgen voor talentvolle jeugd. Zorgen voor voldoende aanwas van bedrijven die internationaal kunnen concurreren. Ik stel voor dat we inzetten op technologiebedrijven, daar liggen uitstekende kansen.

Daarvoor moeten we dan wel onze R&D-activiteiten op een hoger plan brengen. Onze Noord-Amerikaanse concurrenten zetten de toon. Zij verhoogden de R&D-budgetten naar ruim 4,8 procent van hun omzet. Daarbij steekt ons Europese gemiddelde van 3,4 procent mager af. Ook ons (bèta)onderwijs mag wel een impuls hebben.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content