Interview

Brainport wil geen competentiediscussie houden

Karlijn Raats
Leestijd: 5 minuten

Op hightechmetropool Eindhoven zit sinds 2004 de sticker ’Brainport‘. De stichting Brainport, die als doel heeft om de regio op de kaart te zetten, is de laatste tijd veelbesproken en omstreden. Centrale vraag is wat de positie van de stichting is. Hebben bedrijven en kennisinstellingen er wat aan? Bits&Chips laat betrokkenen aan het woord. Dit keer Alexander Sakkers, die momenteel afscheid neemt als burgemeester van Eindhoven.

Wat is tot nu toe bereikt met Brainport?

’Brainport heeft het economische zelfbewustzijn van Zuidoost-Brabant vergroot. Steeds meer mensen realiseren zich wat de belangen zijn in deze toptechnologieregio. Maar er zijn ook feitelijk successen, zoals het Holst Centrum, het bedrijvencentrum Technology & Business Accelerator op de Eindhovense campus die starters stimuleert en de verhuizing van TNO‘s automotive-activiteiten van Delft naar deze regio, waardoor Helmond een enorme stimulans heeft gekregen. De samenwerking tussen zowel de 21 gemeenten als tussen de overheid en de kenniswereld verloopt ook goed. Dat komt door de structurerende werking van Brainport. Er is ook uitstekend samenspel binnen Brainport. In het bestuur zitten voorzitters van de raad van bestuur van scholen en de CEO‘s van grote ondernemingen, die allen tijd investeren om hun netwerken voor Brainport in te zetten. Brainport geeft echt een enorme impuls aan samenwerking. Maar de branding geeft de regio ook een marketingtool voor promotie. Het bedrijfsleven, de kenniswereld, de ministeries, regio‘s kijken allemaal met grote belangstelling naar wat er bij ons gebeurt. Hierdoor is er in Den Haag grote bereidheid om met ons te werken.‘

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content