Kort nieuws

Brabantse in-car-proeven afgesloten met veelbelovende resultaten

Leestijd: 1 minuut

Actuele verkeersinformatie in de auto levert een betere doorstroming en brandstofbesparing op en de bestuurders zijn positief over het gebruik van de nieuwe boordsystemen. Dat zijn de veelbelovende eerste resultaten van de vier proeven binnen het Brabant In-Car II-subsidieprogramma, die onlangs zijn afgerond. Medio januari volgen de definitieve rapportages.

De projecten Contrast, ParckR, RDSA en Smart In-Car hadden als doel om automobilisten met actuele, individuele informatie te helpen veiliger, comfortabeler en schoner te rijden. In de proeven stond de relatie tussen mens en techniek centraal: hoe reageert de weggebruiker op nieuwe technologie in de (vracht)auto? De meerderheid van de proefpersonen heeft de actuele informatie op een beeldschermpje in de auto als nuttig ervaren. Ook blijkt er voldoende bereidheid te zijn om de rijstijl aan te passen.

Binnen Contrast heeft TNO met Peek Traffic en Tomtom naar een connected car gekeken die reed van Deurne naar Eindhoven. In ParckR hebben Rapptrans, Peek, Nokia en Adapticon zich gericht op parkeerinformatie voor vrachtwagens. Met Radio Dynamic Speed Advise beoogden Amaryllo en Be-Mobile, DTV en weer Peek dynamische snelheidsadviezen te geven via de radio. Doel van Smart In-Car was om Can-data buiten de auto beschikbaar te maken, bijvoorbeeld in de vorm van rijadviezen op de smartphone van de bestuurder. Dit project was een samenwerking van NXP met de ANWB, Beijer Automotive, Cibatax, IBM, KPN, Laquso/TUE, Nokia, Rijkswaterstaat, Tass, Technolution en TNO.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content