Opinie

Big money

Wim Bens is eigenaar van Bens & Partners Management en Advies.

Leestijd: 2 minuten

Big data is actueel, hip en trendy. Je kunt geen tijdschrift openslaan of een nieuwssite lezen en het gaat erover. Informatie uit data is het toverwoord. Informatie is nuttig en informatie is waardevol. Je kunt haar gebruiken om iets slimmer of beter te doen. En daar zit commerciële waarde in: innovatie en waardecreatie door informatie.

Big data begint met het verzamelen van ruwe data. Potentiële bronnen zijn het klik- en zelfs het typgedrag van consumenten op internet, verzamelde profielinformatie of het gebruik van allerlei apparaten, apps en websites. Facebook weet wat we leuk vinden, onze bank waar we ons geld aan uitgeven en Tomtom waar onze auto’s zich bevinden en waar ze worden volgetankt. En stel eens dat je dat combineert?

Het kan ook gaan over de transporteur die met gemiddeld vijf volle vrachtwagens per dag een supermarkt bevoorraadt. En dat zes dagen per week, met 48 rolcontainers per auto, met zestig dozen per rolcontainer en daarin 24 producten gemiddeld. Dan heb je het voor een middelgrote supermarkt in een middelgroot dorp toch al gauw over zo’n dikke twee miljoen producten per week. De transporteur weet dus wat het dorp eet en drinkt.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content