Achtergrond

Betere service met machine-interactie op afstand

Frank Kok, Martijk van Dijk
Leestijd: 7 minuten

Wat is remote machine interaction (RMI)? Wat zijn de voordelen en waar moet je op letten voor een succesvolle invoering? Wat is de hedendaagse technologie (referentiearchitectuur) om systemen realtime te koppelen met de serviceorganisatie van de OEM? Welke vragen moeten op voorhand zijn beantwoord en welke kwesties moeten zijn opgelost voordat een externe systeemintegratie succesvol is? Frank Kok en Martijn van Dijk van Atos Origin geven antwoord.

Welke uitdagingen heeft de hedendaagse serviceorganisatie ten aanzien van het onderhoud van het geleverde machinepark? Vaak ligt er hiervoor een service level agreement (SLA). In de meeste gevallen omvat die SLA het uitvoeren van correctief onderhoud aan systemen waarvoor een storing is gemeld. De eindgebruiker meldt deze storing over het algemeen zelf bij de eerstelijnssupport. Er ligt een grote druk op de serviceorganisatie om het serviceniveau na te leven zonder de kosten te hoog te laten oplopen. Een trend is dat een SLA niet is gebaseerd op het correctieve onderhoud, maar juist op performance-indicatoren zoals uptime, reparatietijden en betrouwbaarheid. Deze trend heeft direct invloed op de serviceorganisatie.

Het grootste gedeelte van de servicekosten komt van de reserveonderdelen en de reis- en verblijfskosten voor de service-engineers. Fabrikanten moeten een oplossing vinden die aan de ene kant het serviceniveau niet verlaagt en aan de andere kant de kosten beperkt. Een mogelijke oplossing voor bovenstaande probleemstelling is de invoering van remote machine interaction (RMI).

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content