Your cart is currently empty!
Barco heeft weg omhoog nog niet gevonden
In het vierde kwartaal van 2009 heeft Barco een omzet geboekt van 180,6 miljoen euro. Dat is 13,1 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het nettoverlies bedroeg 50,9 miljoen euro waar het in 2008 ook al 25,6 miljoen moest inleveren. De laatste drie maanden van 2009 wegen zwaar op Barco‘s boekjaar. De jaaromzet komt uit op 638,1 miljoen euro, een daling van 12 procent ten opzichte van 2008. Onder de streep moeten de Kortrijkers een verlies slikken van liefst 59,9 miljoen euro.
’In de nasleep van de economische crisis en de wereldwijde credit crunch had Barco geen andere keuze dan de nieuwe situatie op de markten waarop het bedrijf actief is resoluut aan te pakken‘, zegt Barco-topman Eric Van Zele. ’De vraag naar producten en systemen in de events- en out-of-home-mediamarkten zakte als een kaartenhuis in elkaar. We moesten onze activa en middelen in deze divisie dus aanpassen en zuiveren. Zo namen we voorzieningen voor alle gekende verplichtingen en verkochten we alle overtollige voorraden of schreven die en de te hoge gekapitaliseerde uitgaven voor R&D af.‘
Van Zele verwacht dat de herstructurering van afgelopen jaar 2009 Barco in 2010 weer succesvol zal maken. Hij heeft vooral vertrouwen in markten voor digitale bioscopen en medische beeldverwerking. Voor Barco‘s digitale projectoren was 2009 al een topjaar met een ruime verdubbeling in verkoop, orders en productiecapaciteit. In Europa had het bedrijf een marktaandeel van 55 procent, in het Verre Oosten is zelfs 70 procent van de projectoren van Kortrijkse makelij.